Däckrazzia

Summary in English
Tillbaka till Pressreleaser

Bättre men inte bra

2016-08-29 07:00

Trots att däcken på undersökta bilar blivit bättre sedan däckrazziorna startade rullar det fortfarande många bilar på Sveriges vägar med slitna däck och däck med dåligt lufttryck.

– Med slitna däck ökar risken för vattenplaning och med dåligt lufttryck i däcken kan bilen bli svår att hantera i en kritisk situation. Dåligt lufttryck innebär också att däcken slits ut i förtid och att bränsleförbrukningen ökar, säger Mattias Hjort, forskningsledare på VTI.

Vid förra årets däckrazzior hade var fjärde bil minst ett slitet däck med tre millimeter eller mindre mönsterdjup. Sex procent hade minst ett däck med ett lufttryck på 1,6 bar eller mindre, vilket är att jämföra med punktering eller gränsen till punktering. Var sjunde bil hade 0,5 bar eller mer skillnad i däcktryck på samma axel.

Andelen som körde på minst ett däck med olagligt mönsterdjup (mindre än 1,6 mm mönsterdjup) var 2,4 procent. När däckrazziorna började genomföras över hela Sverige 2005 var andelen bilar med olagligt mönsterdjup 6,5 procent.

När det gäller andelen vinterdäck på sommaren går trenden åt fel håll. Runt fem procent av bilarna i däckrazziorna har vinterdäck och trenden de senaste åren är ökande. Vinterdäck har betydligt sämre grepp på sommaren jämfört med sommardäck.

Nya däckrazzior

Däck med bra grepp kan bidra till att en olycka helt kan undvikas eller minska konsekvenserna vid ett olyckstillfälle, genom att ge föraren bra möjligheter att väja och bromsa. Enligt finsk statistik kan däckens egenskaper vara bidragande orsak vid var sjunde dödsolycka i trafiken. Rätt pumpade däck sparar också miljö och pengar. Sedan drygt tio år genomförs därför i bred samverkan däckrazzior i skarven mellan sommaren och hösten, för att påminna bilister om att hålla koll på sina däck. Nu är det dags igen.

Vid däckrazziorna gör Polisen en ordinarie trafikkontroll, där föraren även får visa körkort och genomgå nykterhetsprov. När trafikkontrollen är klar erbjuds föraren att få bilens däck undersökta. Däckkontrollen är frivillig. Vid däckrazziorna ges även information om energimärkning av däck.

Däckrazzia är en samverkan mellan Energimyndigheten, Polisen, VTI, Däckbranschens informationsråd, NTF och Bilprovningen. Däckrazzior genomförs 2016 i Västerbotten, Värmland, Södermanland, Gotland, Skaraborg och Göteborg.

För mer information, kontakta:

Rickard Cosini, NTF,
rickard.cosini@ntf.se, 070-819 01 50

Mattias Hjort, VTI,
mattias.hjort@vti.se, 013-20 42 91

Cecilia Blom Hesselgren, kommunikationschef, Bilprovningen,
cecilia.blom.hesselgren@bilprovningen.se, 070-687 03 66

Anders Hallberg, Energimyndigheten,
anders.hallberg@energimyndigheten.se, 016-544 21 13

Pontus Grönvall, Däckbranschens informationsråd,
pontus@dackinfo.se, 0340-67 30 01, 070-567 37 47

Bilaga 1 om mönsterdjup Bilaga 1 om mönsterdjup
PDF - 498 kb
Bilaga 2 om lufttryck Bilaga 2 om lufttryck
PDF - 357 kb
Bilaga 3 om energimärkning Bilaga 3 om energimärkning
PDF - 409 kb
Bilaga 4 med utförliga resultat från tidigare års däckrazzior Bilaga 4 med utförliga resultat från tidigare års däckrazzior
PDF - 2868 kb
Polisen Energimyndigheten Däckbranschens Informationsråd NTF Bilprovningen VTI